سه شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۶
خانه » اخبار داخلی انجمن » گزارش بازدید از نمایشگاه بین المللی جدید تهران ( شهر آفتاب )

گزارش بازدید از نمایشگاه بین المللی جدید تهران ( شهر آفتاب )

باسمه تعالی

۸:۳۰ صبح پنج شنبه اول اسفند ۹۲؛ قرار بزرگراه تهران قم، خروجی دانشگاه شاهد.

اندک نفراتی آمده بودند. شاید نسبت به اولین برنامه و بی خبری اکثریت از کم و کیف آن، جمعیت ده یازده نفری بد نبود. خود من شخصاً شناختی از شرکت آهاب و مهندس صاحبی نداشتم اما پروژه­های عمرانی بزرگ برایم جذابیت خاصی دارد.

وقتی به محل نمایشگاه نزدیک می شدیم، عمدتاً سازه فضایی فلزی سه قلویی خودنمایی می­کرد که قوسی شکل برای سقف سه عدد از سالن ها ساخته شده بود. حدود ساعت ۹ صبح که رسیدیم، ما را به اتاق کنفرانس کوچکی در یکی از کانکس های آنجا راهنماییمان کردند. ابتدا مهندس لطیف­پور، مسئول کارگاه، به همراه چند تن از کادر مهندسی شرکت، توضیحاتی در مورد پروژه داده و پاورپوینتی از اقدامات صورت گرفته به همراه انیمیشنی از طرح کلی نمایش دادند. بعد از آن همگی از سایت بازدید کردیم.

در طرح فعلی نمایشگاه بین المللی، میدان مرکزی با یک آبنمای مرکزی پیش بینی شده است. دو طرف آن چهار باغ غربی و شرقی قرار دارند که ایده­ی آن از چهارباغ اصفهان گرفته شده است. ۴ موتورخانه، ۱۸ پست برق، ساختمان اداری در دو بال، تونل­های تأسیسات، ساختمان­های جنبی، زیرگذر غربی، ۶ پارکینگ مسطح، ۴ نمایشگاه روباز، ۴ مخزن، تأسیسات زیربنایی برق و گاز و اطفا حریق، قسمت­هایی از پروژه شهر آفتاب می­باشند که در فاز اول اجرا بخش­هایی از آن ساخته و بهره برداری می­شوند. در فاز­های بعدی احتمالاً پارکینگ­ها باید تبدیل به پارکینگ طبقاتی شده و نمایشگاه­های روباز نیز تبدیل به نمایشگاه­های سرپوشیده می­گردند.

پروژه شهر آفتاب حدود دو سال است که شروع شده و البته عمده عملیات اجرایی آن از سال ۹۱ به بعد صورت پذیرفته است و قرار است فاز اول آن در سال ۱۳۹۳ به بهره برداری برسد. چهار پیمانکار فعال دارد. آهاب که محوطه سازی، تأسیسات زیربنایی و بخشی از ساختمان­ها را به عهده دارد. کاشالوت که پیمانکار دو عدد از ساختمان­هاست. ماشین سازی اراک که اجرای سقف­های فلزی قوسی شکل را اجرا نموده است. البته گفته می شود که طرح­های توسعه­ای نیز در اطراف نمایشگاه پیش بینی شده است که باید دید چقدر به مرحله اجرا می­رسند.

بعد از بازدید سایت، به دیدار مهندس صاحبی در اتاق کنفرانس رفتیم. جلسه­ای که حدود سه ساعت به طول انجامید. افتادگی و فروتنی از کلامشان نمایان بود و چهره، حاکی از زحمات فراوانی بود که در سال­های گذشته کشیده بودند. خاطراتی از خود و خدماتشان از ابتدای انقلاب به بعد گفتند و سیری از فعالیت­های صورت گرفته در شرکت آهاب را شرح دادند. آهاب برگرفته از سه کلمه آذربایجان، هرمزگان و آب می­باشد. از آنجا که شروع کار شرکت و بیشترین فعالیت آن در زمینه­ی آب و در دو استان مذکور بوده است، این نام انتخاب شده است.

پروژه هایی همچون کانال سلماس در آذربایجان غربی، مسئولیت آبرسانی تبریز، سد جریر رامهرمز در خوزستان، آبرسانی سقز در کردستان، آبیاری و زهکشی ۲۴ هزار هکتار دشت در آذربایجان غربی، ساخت انواع آبگیر در آذربایجان شرقی، خط آبرسانی میناب بندرعباس، سد انحرافی جیرفت، آب رفسنجان، خط آبرسانی مس سرچشمه، ساخت سد با هسته آسفالتی در کرمان، سد ارداک و سد کلات نادری در خراسان، اجرای پروزه­های عمرانی در دماوند به صورت فاینانس (اجرا در قبال زمین)، اجرای قسمت جنوبی تونل خط ۶ متروی تهران و احداث تعدادی از ایستگاه­های این خط به صورت فاینانس بخشی از فعالیت­های صورت گرفته در حدود ۳۰ سال سابقه مهندس صاحبی و همکارانش می­باشد.

آنچه که برای خود من بسیار جالب توجه بود برخی نکات کلیدی در میان صحبت­های ایشان بود که به نظرم هر کسی که میخواهد در این مرز و بوم کار مفیدی به صورت شخصی بکند باید به آن توجه داشته باشد. یکی این که باید از یک جایی شروع کرد و با دست روی دست گذاشتن اتفاقی رخ نمی­دهد. ایشان می­گفت در اوایل انقلاب که اغلب شرکت­های پیمانکاری بلاتکلیف بوده و از هم پاشیده بودند و کسی کار نمی­کرد، ایشان به همراه تعدادی از دوستان در آب منطقه­ای هرمزگان شروع به انجام کار امانی در استان هرمزگان نمودند که همین موضوع در سال­های بعد سنگ بنای شرکت آهاب گردید. دیگری شروع با یک کار کوچک در حد و توان و امکانات، سپس توسعه کار. این موضوع را من قبلاً در تاریخچه برخی از شرکت­های بزرگ دنیا شنیده بودم.

به نظرم اعتماد به نفس، توکل به خدا، نهراسیدن از مشکلات، با تدبیر به جنگ سختی­ها رفتن، تکیه بر علم و دانش و همواره به دنبال تکنولوژی روز رفتن و استفاده از آن، از مهمترین درس­هایی بود که می­شد از ایشان گرفت. جالب توجه است که این مجموعه، یکی از معدود شرکت­های داخلی است که دارای دستگاه TBM با تکنولوژی روز دنیا می­باشد که حاصل آن سرعت اجرا و کاهش هزینه قابل توجه در پروژه خط ۶ متروی تهران است.

تذکر به پرسنل در هنگام خطاها و اشتباهات و نه با نیت انتقام، یکی از نکات مدیریتی بود که ایشان بر آن تأکید داشتند چرا که اعتماد درونی بین مدیران و کارمندان و نه زبانی، یکی از سرمایه­های ارزشمند کار است.

چند موضوعی هم برای خود من که چند سالیست کسب و کار خصوصی دارم بیشتر جذاب و قابل لمس بود. یکی این که برای کسب موفقیت، ساخت درونی مدیران بسیار دارای اهمیت است. جالب بود که ایشان می­گفت اگر بی عرضه باشید هم کار زمین می­خورد، هم پرسنل بیکار می­شوند و هم پول مملکت حیف و میل خواهد شد. دیگری آن که استفاده از روابط سالم برای پیشبرد کار و رسیدن به موفقیت، دفاع درست از اقدامات صورت گرفته در مقابل کارفرما نیزبسیار حائز اهمیت است. دیگری آن که به هیچ وجه نباید گذاشت کار بخوابد حتی اگر لازم شد در شرایط بحرانی مالی باید کار صورت وضعیتی انجام داد تا چرخ بچرخد.

برخی مشکلات به ویژه در شرایط اقتصادی حاضر مرد افکن است اما آنچه که در لابلای خاطرات مهندس صاحبی به وضوع به چشم می­خورد؛ هر پروژه­ای شرایط مالی، سیاسی، فنی و مشکلات ویژه خود را دارد و برای هیچ کس فرش قرمز پهن نکرده­اند. عرصه کار و فعالیت بویژه در ابعاد بزرگ، عزم و اراده و پشتکار نیاز دارد که شاید کلام شیرین سعدی شیراز بتواند خلاصه­ی نوشتار حاضر باشد.

همت بلند دار که مردان روزگار                 از همت بلند بجائی رسیده اند

مرتضی قاسمی

چهارم اسفند ۱۳۹۲

aftab

یک نظر

  1. سلام
    ممنون از این گزارش
    خواندنش مفید بود و نکته آموز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
Scroll To Top